aupairtove.blogg.se

Svenskt midsommarfirande

Publicerad 2015-06-23 03:37:12 i Livet som au pair,

Hej alla glada! 
Åh vilken kalasbra helg jag har haft! Midsommarfirande följt av utgång och sedan två fantastiska dagar med Lindborgs i NYC. Helt underbart att träffa dom igen efter drygt 9 månader, kändes nästan som att det var min riktiga familj som hälsade på och det fick mig att sakna hemma lite extra mycket. Bästa storfamiljen <3
 
I fredags var det då midsommar och jag åkte in till city med Matilda. Vi tog subway till Battery Park, längst söderut på Manhattan där de varje år tro det eller ej faktiskt har ett svenskt midsommarfirande. Det var otroligt mycket folk där och så såldes det svensk mat så som lax, potatis, köttbullar, smörgåstårta, kanelbullar och jordgubbstårta. Självklart sattes det också upp en midsommarstång och ett svenskat band spelade så man kunde dansa små grodorna runt stången. Vädret var på topp och jag var så tacksamma över att för en gång skull få fira Midsommar iklädd klänning utan att behöva frysa ett endaste dugg. Det var till och med ganska svettigt i solen bland alla människor!
Trots att de flesta som var där var svenskar eller hade någon svenk koppling så träffade vi även en del  förvirrade amerikanare där som inte riktigt fattade vad som pågick. Varför har ni blommor i håret? Vad firar ni? Vad har dansen med allt att göra? Ja, vi fick en del knäppa frågor som var lite svåra att svara på. När man tänker efter så är Midsommar en ganska knasig tradition, men jag älskar den ändå och tycker är hur mysig som helst. Mycket sverigekänsla fick jag i alla fall och samtidigt njöt jag av att ha vattnet och Frihetsgudinnan i bakgrunden, så fint! 
 
 
 
 
 
Packat med folk! 
 
 
 
 
Jag, Matilda och en tjej som heter Anna gick sedan vidare till en klubb i Midtown där vi blev bjudna på både middag och drinkar. Vi dansade tills det blev sent och somnade därefter hemma hos Matildas värdmoster som har lägethet på Manhattan (hur avundsjuk är jag inte?!!). En väldigt lyckad kväll och natt! 
 
Washington Square Park by night
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: MammaMia

Publicerad 2015-06-23 16:14:42

Så mysigt att träffa dig lilla bonusbarnen Toby. Snart ses vi i Markaskogen 👍😘

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela